ترور چند وجهی شهید اسماعیل هنیه-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی اکبر معصومی، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

ترور چند وجهی شهید اسماعیل هنیه

در حالی که دفتر سیاسی حماس در قطر مستقر است و رئیس دفتر سیاسی شهید حماس به مناطق مختلف رفت و آمد داشت، همواره هدف اقدامات تروریستی بود، اما اینکه ترور در تهران اتفاق افتاده، نشان دهنده سیاست ترور چند وجهی رژیم صهیونیستی است که تلاش کرد علاوه بر تضعیف روحیه رهبران مقاومت، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع خود قرار دهد.
اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 31
کد خبر: ۲۵۲۶۱۲

ترور چند وجهی شهید اسماعیل هنیه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ترور شهید اسماعیل هنیه که واکنش عجولانه رژیم صهیونیستی به شکست های پی درپی خود در منطقه بود، به تیتر یک رسانه های جهان تبدیل شده است. طبق اخبار و اطلاعات منتشر شده از نحوه ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، عملیات تروریستی حدود ساعت دو بامداد اتفاق افتاد و شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران به تهران آمده بود، در یکی از اقامتگاه‌های ویژه در شمال شهر مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای از هوا به شهادت رسید که جزئیات بیشتر آن به وسیله نهاد های امنیتی- اطلاعاتی بیان خواهد شد. 


سؤال مطرح این است، چرا رژیم صهیونیستی اسماعیل هنیه را در تهران ترور کرد و عملیات تروریستی می تواند چه پیامدهایی برای این رژیم داشته باشد؟

ارتش صهیونیستی با وجود رجز خوانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نتوانست هیچ دستاوردی در جنگ غزه داشته باشد که این موضوع وجهه رژیم صهیونیستی را در جهان به شدت خدشه دار کرده است
  1. شهید اسماعیل هنیه به صورت رسمی، به عنوان مقام سیاسی به تهران سفر کرده بود و دارای گذرنامه رسمی و  دیپلماتیک و از لحاظ حقوق بین الملل دارای مصونیت بود. اقدام به ترور وی به وسیله رژیم صهیونیستی برخلاف قوانین و منشور بین المللی بوده است که باید با پاسخ بین المللی و به ویژه از سوی سازمان ملل متحد مواجه شود که کوتاهی نهادهای بین المللی در محکومیت رژیم صهیونیستی می تواند صلح بین المللی را با خطر بزرگی مواجه سازد.

  2. در حالی که دفتر سیاسی حماس در دوحه قطر مستقر است و شهید هنیه به مناطق مختلف منطقه رفت و آمد داشت، همواره هدف اقدامات تروریستی بود، اما اینکه ترور در تهران اتفاق افتاده، نشان دهنده سیاست ترور چند وجهی رژیم صهیونیستی  است که تلاش کرد با ترور رهبر سیاسی حماس علاوه بر تضعیف روحیه رهبران مقاومت، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع خود قرار دهد.

  3. ترور شهید هنیه واکنشی عجولانه و از سر ناچاری رژیم صهیونیستی به تحولات روزهای اخیر تهران و منطقه است.  در واقع ترور رئیس دفتر سیاسی حماس نشان دهنده شکست رژیم صهیونیستی در میدان جنگ است. اینکه پهپاد یافا عمق سرزمین های اشغالی را نشانه رفت و تل آویو را همچون شمال سرزمین های اشغالی برای صهیونیست ها ناامن کرد، به معنای از هم پاشیدن کامل ساختار بازدارندگی و امنیتی رژیم صهیونیستی است. 
    علاوه بر این، در 9 ماه گذشته ارتش صهیونیستی با وجود رجز خوانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نتوانست هیچ دستاوردی در جنگ غزه داشته باشد که این موضوع وجهه رژیم صهیونیستی را در جهان به شدت خدشه دار کرده و تل آویو با ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران به دنبال سرپوش گذاشتن بر این فضاحت است. از این رو ترور اسماعیل هنیه در تهران می تواند افکار عمومی دنیا را تا مدتی از شکست در میدان به سمت ترور هنیه سوق دهد؛ به طوری که هم اکنون جهان تحت تأثیر ترور شهید هنیه قرار گرفته است.

  4. سخنان مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در روز تحلیف در حمایت از فلسطین و محور مقاومت که با تشویق‌های حاضران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه بود، برخلاف تصور و ارزیابی های انجام شده در محور شیطانی عبری- غربی بود و نشان داد با تغییر دولت ها، مواضع جمهوری اسلامی در حمایت از فلسطین ثابت است و ایران همیشه در کنار مقاومت و در مقابل رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد تا آزادی قدس که هدف نهایی این سیاست مقدس است، محقق شود.

  5. بعد از دو عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین و «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی در مسیر اضمحلال و سقوط قرار دارد. در واقع دو عملیات فوق روند منطقه را تغییر داد و  ایران را به عنوان کنشگر فعال معرفی کرد و برخلاف روندهای گذشته، رفتار محور عبری- غربی واکنشی بر کنشگری های محور مقاومت خواهد بود. به عبارتی، بعد از هفتم اکتبر 2023 میلادی رژیم صهیونیستی توان طراحی بازی جدیدی را در منطقه ندارد. ترور شهید هنیه در تهران  تلاشی از جانب رژیم صهیونبستی بود که وجهه جهانی جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار دهد؛ غافل از اینکه شکست رژیم صهیونیستی در دو عملیات مذکور، غیر قابل ترمیم نیست،  عملاً رژیم صهیونیستی در تحولات منطقه جایگاهی ندارد و صرفاً باید سیاست های  خود را در راستای واکنش برای نقشه راه محور مقاومت تنظیم کند.

  6. ترور شهید هنیه همگرایی در منطقه در برابر رژیم صهیونیستی را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. اتفاقی که باعث ضربات جبران ناپذیری به محور عبری- غربی در منطقه خواهد شد. این ترور روندهای پاسخ دهی محور مقاومت به رژیم صهیونیستی را هموارتر کرد و در ادامه باید تل‌آویو را  همچون شمال سرزمین های اشغالی، مکانی ناامن برای صهیونیست ها در نظر گرفت.
    واکنش های بین المللی که در راستای محکومیت ترور اسماعیل هنیه انجام شد، پاسخ جمهوری اسلامی ایران را به این ترور مشروع می کند. جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت خود اقدام بزدلانه رژیم صهیونیستی  را در عالی ترین سطح ممکن پاسخ خواهد داد و این پاسخ پشیمان کننده خواهد بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده